SELAMAT DATANG...

Semua paparan di dalam blog ini adalah berdasarkan maklumat daripada pelayaran di enjin pencarian dan kebanyakannya adalah penulisan sendiri yang bersifat peribadi. Paparan berbentuk gambar ataupun video yang ada di blog ini adalah dari pelbagai sumber lain dan hak cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber lain tersebut. Jika ada paparan yang melibatkan artikel, gambar ataupun video yang merupakan hak cipta anda ataupun tidak diizinkan untuk disiarkan di dalam blog ini, mohon dimaklumkan kepada saya untuk tindakan selanjutnya. Anda dialu-alukan untuk memberi komen dengan bahasa yang sopan dan menjauhi isu-isu berbaur negatif. Terima kasih...

24 Februari 2010

Chenta ku Tertingggal di Broga Hills

6 Februari lepas aku telah melepakkan diri bersama Faizi dan awexnye Yanti di Broga Hills, dekat Semenyih yang bersempadan dengan Lenggeng, Negeri Sembilan. Plan kitaorang nak panjat bukit tuh dah lama, patutnye sehari lepas kemangkatan Almarhum Sultan Johor, entah cemana aku tak bangun tido daa... terlajak perahu bot kapal kargo sume la bagai. Kesian kat Faizi dengan kesiutan aku yang dengan sengajanye memengsankan diri sampai ke tengah hari. Sori beb, apepun thanks sebab plan kali nih menjadi, kalo tidak hang pelangkung la aku sekali dua kali, huhu...

Pagi tuh 0600am aku dah tunggu Faizi di McDonald Equine Park, ceh tempat lepak lama daa...ada kenangan dengan 'M'. Memang si Faizi ni menepati waktu betoi, elok - elok aku sampai seminit dua tunggu situ diapun sampai dengan kereta barunya Proton Saga kaler maroon 5 hehe...(dah memang dia berumah kat situ pun). Agak mengejutkan dorang pakai pakaian sukan sedangkan aku dress lagak nak pi dancing, ah pedulikan jer. Dari situ kitaorang bertolak ke Kajang.

Entah cemana bley plak tersesat jalan, naseb baik le dapat kuar dari highway yang memang dah betul la jalannye tuh, kitaorang ikut LEKAS highway, maka lekas le sampai. Kitaorang sampai di tempat parking area Broga tuh dalam 0645am kot. Rupe - rupenya dah penuh dengan kereta lain. Aku yang dah tersipu - sipu malu sebab pakai ala - ala nak pegi dancing mengeluarkan diri dari kereta dengan penuh bangga, best banget dapat menghirup udara nyaman dan segar seolah - olah berada di hutan belantara yang penuh dengan flora dan fauna, unggas, mergastua bla bla bla.....

Signboard menunjukkan jarak nak sampai ke puncak Broga lebih kurang 1.7 kilometer, tak de la jauh bebenor dekat jer cuma cabarannye berjalan menaiki bukit, penat tuh. Tapi aku sukakan cabaran, setakat naik bukit tuh ape la sangat (ceh cakap besau kan). Kan kampung aku di Gurun, lagi cabaran tuh, hehehe...

Sambil berjalan kaki ke puncak, sempat le si Faizi dan Yanti pose, tak terkecuali aku la, mana bole tak pose, the king of pose nih ahahaha...Peh, bila melihatkan puncak Broga dari jauh terus membuatkan aku hilang penat, udara pula makin berangin. Memang tak sabau nak sampai ke puncak. Tetiba lagu tema Akademi Fantasi (Menuju Puncak) berputar macam ada MP3 dalam ini kepala daa...

Dan pendakian menaiki bukit Broga pun bermula, sebenarnye tak le tinggi mana pun, aku yang pakai sandal croc tuh agak terkial - kial nak berpaut sambil berebut dengan orang yang nak turun. kalo aku tau le cemana awal - awal lagi aku pakai cam nak mendaki Everest. Baru la poyo cam nak mendaki gunung kan ;-p

Akhirnye tak sampai 30 minit berjalan kaki dari kaki bukit sampai la aku dan Faizi di puncak bukit Broga dengan penuh bangga dan riaknya, meninggalkan Yanti di bawah yang dah tak larat lagi nak memanjat ke puncak. Ingatkan sikit - sikit orang jer di atas rupe - rupenye seramai - ramainya manusia, 1 Malaysia sungguh, sume bangsa ade baik Melayu Cina India. Peh wah cakap lu beb, angin yang bertiup kencang mungkin anggaran 20 - 30km/j kot membuatkan suasana agak sejuk nyaman F&N Sarsi, heee…

Sayangnya kitaorang terlepas melihat sunrise, tak kisah la ade jer saki - baki sunrise yang ada dengan panoramic view of cloud yang menutupi cahaya matahari dan cahayanya memancar di celah awan...owh, sungguh indah ciptaan Allah swt. dan - dan jer aku rasa nak nyanyi lagu Sinaran shiela Majid, ngeeee.... Lepas nih kalo Simi ajak aku mendaki Kinabalu memang aku tak tolak, dah bape kali plan asik tak jadi jer.

Ape lagi...pose la, aktiviti wajib tuh. So tengok jer la pic yang tak seberapa tapi pic tak mampu menggambarkan sebagaimana perasaan apabila berada sendiri di atas puncak Broga. Ingatkan aku sorang jer yang poyo, rupenya ramai lagi yang 2 - 3 spesis dengan aku yang sangat fotogedik, saling memoyokan diri pose segala macam gaya, dan membuatkan aku ketawa HA...HA...HA...
























Moral of the story – live life to the fullest, nikmati hidup ini, dan hargai apa yang diberi ;-D

4 ulasan:

myee berkata...

wah..nice view..xpenah tau pun tempat ini ada...

Nazrul Azat berkata...

uih, ade lama dah, sy pun br tau padahal pernah pun pegi area situ agaknye bukit tu terlindung dek awan, hehe

ezam berkata...

oooiiiiiii kau pergi tanpa manegajakku!!!!!!!!!!!!!!

aku benciikkkkkk!!!!!!!!!!!!!!

Nazrul Azat berkata...

ezam - jom pi lepak sane bila ekau free, kita kasi GEGARRR broga hills, ngeeee