SELAMAT DATANG...

Semua paparan di dalam blog ini adalah berdasarkan maklumat daripada pelayaran di enjin pencarian dan kebanyakannya adalah penulisan sendiri yang bersifat peribadi. Paparan berbentuk gambar ataupun video yang ada di blog ini adalah dari pelbagai sumber lain dan hak cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber lain tersebut. Jika ada paparan yang melibatkan artikel, gambar ataupun video yang merupakan hak cipta anda ataupun tidak diizinkan untuk disiarkan di dalam blog ini, mohon dimaklumkan kepada saya untuk tindakan selanjutnya. Anda dialu-alukan untuk memberi komen dengan bahasa yang sopan dan menjauhi isu-isu berbaur negatif. Terima kasih...

07 Februari 2011

JOM KENTUT



Kentut satu proses penting dalam kesihatan kita sebagai manusia. So, normal la kalo kentut, jangan malu-malu ye. Tapi, kalau kentut tu berbau dan kuat, faham sendiri la. Itu bergantung jugak dengan jenis makanan yang kita balun, lama mana angin tu disimpan dan cara ia dilepaskan, itu pasal ade macam-macam bau dan bunyi kentut, huhuuu...

Kentut tu adalah lebihan gas dalam perut atau usus, kalau berlebihan sangat karang kembung perut la. Biasanya angin dari dalam perut akan keluar dengan cara kita sendawa atau kentut.

FYI, gas yang terkandung dalam kentut ialah gas yang tak berbau seperti nitrogen, hidrogen, karbon dioksida, metana dan oksigen. Bau busuk kentut tu puncanya daripada unsur sulfur yang dihasilkan bakteria tertentu dalam usus yang berbeza pada setiap orang. So, lain orang lain bau, muahahaaa...

Makanan yang biasanya menyebabkan kentut adalah seperti kacang, sayur (brokoli, kobis, taugeh, asparagus), buah (pear, epal, peaces), minuman bergas dan produk tenusu.

Angin yang berlebihan dalam saluran pencernaan selalunya berpunca daripada dua sebab iaitu udara yang korang terlebih telan dan penghasilan gas daripada makanan yang tidak hadam.

Moral of the story, kunyah la makanan sampai hancur sebelum telan, jangan pegi makan angin dan jangan naik angin.

Have a nice day !


Sumber rujukan :

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Kerapkentut/Article/index

LiveScience_com Life's Little Mysteries - What Makes Us Fart.mht

12 ulasan:

My Little Diary berkata...

salam,

hehehe... kentut menyihatkan badan

NAZRUL AZAT berkata...

cik rim - yeaayy jom kentut.. xbole bayangkan kalo ade pertandingan kentut, heheeee

Asrul "iLham" Sany berkata...

fulamak Jejai ada blog berwajah baru daaa...

;D

NAZRUL AZAT berkata...

asrul - mana de baru, header je kot, yeeayyyy

nub berkata...

wahahah..adoi.. makan kena kunyah btoi2 aa pasni. haha

NAZRUL AZAT berkata...

nub - tu la hang, makan gelojoh lagi, muahahaaa

SURIA AMANDA berkata...

bukan ke kentut tuh gas beracun...apa perasaan anda kalau dapt awek kaki kentut?

asybedazzle berkata...

kat europe bunyi kentut bukan
hina sngat mcm kt Malaysia ni.
hehe.

NAZRUL AZAT berkata...

puan melisa - err kalo awek ku kuat kentut, lariiiii, x la.. dia ada masalh kesihatan tu, akan ku bawak jumpa doc ;-)

NAZRUL AZAT berkata...

asybedazzle - err xtau la sbb xpernah dgr isu org europe kentut cemana huhuuu

THE LEKAT LEKIT STORY berkata...

Sbg anak dara (pengakuan nak kena pijak ni).. kentut selalu kena cover2 nnti tak ayu di pandang teruna.. wakakakakakaka. anak dara gitu. tp aritu ada org tegur.. Igt saya student lg. dorang x tau x lama lg nak memboyot dh ni.. wakakakakakakaka

NAZRUL AZAT berkata...

puan suria - wahhh hebat kan, heheee... tp nak tak nak angin dlm perut kene buang jugak, lelama dlm perut naik ke kepala buat sakit kepala jer huhuuu