SELAMAT DATANG...

Semua paparan di dalam blog ini adalah berdasarkan maklumat daripada pelayaran di enjin pencarian dan kebanyakannya adalah penulisan sendiri yang bersifat peribadi. Paparan berbentuk gambar ataupun video yang ada di blog ini adalah dari pelbagai sumber lain dan hak cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber lain tersebut. Jika ada paparan yang melibatkan artikel, gambar ataupun video yang merupakan hak cipta anda ataupun tidak diizinkan untuk disiarkan di dalam blog ini, mohon dimaklumkan kepada saya untuk tindakan selanjutnya. Anda dialu-alukan untuk memberi komen dengan bahasa yang sopan dan menjauhi isu-isu berbaur negatif. Terima kasih...

07 Februari 2011

SAKIT LEHEAQ WOOIIII


Aku tengah menderita terkehel leher nih, nak pusing kepala kemain sengsaranya. Berjalan pun mengiring macam rupe ketam dah huhuuu...Tadi lewat pagi pegi klinik, doc bagi gel sapu je, kot la dia nak bagi koyok ke pape la kan. Masuk kereta aku terus sapu gel tu. PERGH !!! Sejuknye, dan-dan rasa lega sket urat yang terkehel. Baru la dapat drive dengan pro sekali, yeeayyyy...

Disebabkan aku seorang researcher, nak-nak MC plak ari nih kan, so aku hadap Google, cari info pasal sakit leher yang juga dikenali 'salah bantal'. Antara info yang aku dapat ialah :

1. Sakit selalunya pada sebelah pagi, dan amat menyukarkan pergerakan

2. Bantal bukan salah satu penyebab utama sakit leher, puncanya lebih kepada aktiviti mekanikal dan fizikal secara mengejut dan berulang-ulang seperti duduk atau bekerja terlalu lama di depan komputer (terkono den)

3. Berdiri atau berjalan terlalu lama juga boleh menyebabkan sengal otot, puncanya postur yang tidak betul dan pemakaian kasut tumit tinggi (aku pakai wedges, heheeee)

4. Lelaki dan wanita lingkungan 20 - 45 tahun kebiasannya lebih ketara mengalami kesakitan bahagian atas tubuh berbanding mereka yang berumur 45 tahun ke atas

5. Kecenderungan bermusim, seperti bersukan pun boleh menyebabkan kesakitan otot

6. Cara rawatan mudah - tuam bahagian yang sakit dengan ais

7. Tidur di atas tilam spring ye aka tilam tebal, tak pun TILAM VONOOOOOO, heheeee

8. Doa khusus untuk merawat sakit tengkuk
-Baca Bismillah
-Selawat ke atas Nabi Muhammad saw 3 kali
-tepuk bantal yg diguna tadi 3 kali
-tidur @ baring semula walau seminit
-Insyaallah akan pulih. (Source: intro2u.net)


Aku rase nak pegi mengurut, tapi aku malu, huhuuu...


Sumber rujukan :

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Puncasakitleher_belakang/Article/index

http://www.efarmasi.com.my/contents/selfcare/selfcare.asp?sfcrb=sakitkepala.htm

http://intim.wordpress.com/2009/12/14/punca-sakit-leher/

http://feezmior.com/2010/05/sakit-leher-akibat-salah-bantal-tips-punca/

http://www.springfieldchiropractorblog.com/chiropractic/do-you-suffer-from-neck-pain-chiropractic-can-help/

22 ulasan:

Anisa Hang Tuah berkata...

nis selalu sakit leheaq sbb kerap tido berbantalkan lengan
heee
abang..get well soon ye

NAZRUL AZAT berkata...

anisa -mekasih ye, awk selalu concern psl sy ;-)

THE LEKAT LEKIT STORY berkata...

selalu sapu yoko - yoko jer..

NAZRUL AZAT berkata...

puan suria - org dh sapu nk abeh setengah botol dh, xbaik2 gak, uwaaaaa

achik ezam berkata...

makan leher ayam banyak neh...hahahaa

NAZRUL AZAT berkata...

ezam - yeah, leher ayam muda je, muahahaaaa

SURIA AMANDA berkata...

bantal ko tu dah lama x di jemur tu bro...

NAZRUL AZAT berkata...

puan lisa - itu la, selalunye beli baru je kalo bantal lama dh busuk, melampau x? heheee

✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿ berkata...

age lingkungan 20 - 45 tahun

yu umur berapa yer?

hahahha....yg 45 tahun ka?

NAZRUL AZAT berkata...

yanie - i baru 13, mude x mude x? heheeee

nub berkata...

slalu lau tdoq telajak mesti saket tengkok..hehhehe

Asrul "iLham" Sany berkata...

suh kesayangan urut...

tak pun gi BB... terbaekkk (kata member i ar, tak pernah cuba)

muahahaha

NAZRUL AZAT berkata...

nub - uih, aku xtidoq langsung ada la, xreti tidoq lama2 huhuuu

NAZRUL AZAT berkata...

asrul - err BB? idak le teman nak ke situ huhuu... kesayangan bz la

khaifaiz berkata...

haha.. ni mcm keje byk je ni skit tengkuk

NAZRUL AZAT berkata...

khai - cara tido yg x betul, tu pasal terkehel huhuuuu

sahromnasrudin berkata...

assalamualaikum..

salam perkenalan dihulur..saya cadangkan sdra pergi berbekam..insyaAllah akan ok..

btw, sy folo blog ini

NAZRUL AZAT berkata...

sahrom - thanks, akan cube tp sy takut darah, huhuuuu

man yusoef berkata...

ko bnyk sgt makan leher ayam kot..haha *leher ayam goreng

NAZRUL AZAT berkata...

man - idak le, bkn bole buat panjang pun kalo mkn leher ayam byk2, muahahaa

✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿ berkata...

13 tawun?

hahhaha baru form 1....

stok anak ikan gituee kekekkee

NAZRUL AZAT berkata...

yanie - heheee... anak ikan veteran huhuuu