SELAMAT DATANG...

Semua paparan di dalam blog ini adalah berdasarkan maklumat daripada pelayaran di enjin pencarian dan kebanyakannya adalah penulisan sendiri yang bersifat peribadi. Paparan berbentuk gambar ataupun video yang ada di blog ini adalah dari pelbagai sumber lain dan hak cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber lain tersebut. Jika ada paparan yang melibatkan artikel, gambar ataupun video yang merupakan hak cipta anda ataupun tidak diizinkan untuk disiarkan di dalam blog ini, mohon dimaklumkan kepada saya untuk tindakan selanjutnya. Anda dialu-alukan untuk memberi komen dengan bahasa yang sopan dan menjauhi isu-isu berbaur negatif. Terima kasih...

25 Julai 2011

BESTNYE TERENGGANU !!!!


ARGHHH!!!! STRESS !!!!

Produktiviti aku sepanjang hari Senin nih terjejas dek mesin yang masuk wad! Mesin pon sakit ok, asik henjut jer. Nasib menyebelahi aku sebab dapat guna mesin DG format, so aku balun cukup-cukup, kang kalau aku dok goyang kaki ade plak soksek tak puas hati. Itu la manusia, suke bebenor tak puas hati kat orang lain.

Tengah hari tadi Aidil berbesar hati belanja kitaorang 1 opis dengan nasi bungkus yang maha hebat lauknye. Semua melahap tak hengat dunia, kalo bos lalu belakang pon confirm la buat tak tau heheee... Mekasih Aidil, beliau baru jer kematian ayah. Tapi aku tengok dia sangat tabah, kalo u ols tengok orangnye lagi korang kesian, korang cari le sendiri ye sape Aidil Dasuki.

Niat sebenar teman mengetuk di belog yang makin jarang aku hapdet nih semata-mata nak buat pengkisahan tentang tour aku dan Ayim ke Terenggganu last week. Aku saje jer buat entry untuk reference aku dan anak cucu masa mendatang, juga buat bacaan sape yang sudi, bukan nak poyo cite syok sendiri. Ikutkan nak ajer buat shooting sepanjang kami kat sana, kang ade orang cakap kami poyo plak. Lantak lah...

Aku hambek si Ayim dekat umahnye di bandar Sri Damansara dan dalam 10am lebih kurang we ols bertolak lepas pekena sarapan kat mamak. Entah cemana entah dalam on the way gitu, elok-elok nak menghala ke arah LPT boleh plak aku menghala ke Zoo Negara, siot jer kan. Jenuh pusing balik. Dalam perjalanan tu ujan plak, ngantuk pon ade, nasib baik si Ayim nih jenis kuat borak, ade jer dia nak buat bahan. Aku layan kan aje Ayim tuh. Dalam 2jam kot we ols sampai R&R Temerloh, rest jap. Miss Sushi aku tu actually otw nak ke Kuantan jugak, ada assignment pencarian Gadis Jelita, aww... sape yang masuk tu musti poyo jelita muahahahaa...

Dalam 130pm lebih kurang kami melalui Kemaman, time orang solat Jumaat, huhuuu... kami musafir takpe kan. Konon nak singgah kat area Dungun pekena lunch, tengok kedai tutup jer, maka kami terus ajer sampai ke sudah tak berenti, akhirnye sampai di Kuala Terengganu lebih kurang 430pm gitu, checked in kat YT Midtown Hotel yang betul-betul letaknye tengah town. Lepas rest kejap kami keluar pegi cari makan. Lepak le kami kat area kedai makan berdekatan dengan balai polis kot. Kami pekena la apa yang patut, lepas sudah bayar, bole plak pakcik kedai tu konon nak bergurau sambil berterima kasih datang ke kedai beliau, aku disamakannye dengan Amy Search dan Ayim plak si Dr. Fazley, muahahaaa pokcik tu buat lawak laaa... tapi si Ayim tu memang serupa Dr. Fazley pong...

Lokasi pertama kami singgah, Pasar Payang, tu pon banyak gerai tutup sebab Jumaat kan. Aku just beli jajan untuk dibuat taik gigi kat hotel malam kang. And then pusing-pusing la kami dalam town sampai letih, balik hotel rest, lepas magrib kuar dengan Aidil yang datang meraikan kami yang baru sampai KT. Lepak dinner di Pantai Batu Buruk, and then jalan-jalan sekitar Dataran Shahbandar, bla bla bla... balik tido zzzzzzzzzzz...

Lewat pagi 16 Julai baru dapat gerak, Ayim lambat bangun, grrr... Kami pegi makan dekat dataran gerai makan ape ke namanye entah di Pantai Batu Buruk. Lepas melahap terus gerak pegi Muzium Negeri, lepas bertanyakan arah dekat budak pam minyak. Setibanya di Muzium, ape lagi... snap la apa yang patut. Luar Muzium best jugak la, bile masuk dalam ajer, macam tak best jer. Kami melihat ajer apa yang patut, ingatkan camera boleh bawak masuk, cess...

Sambung snap di luar muzium lagi, aku dengan Ayim dah serupe pegang senapang dah, main tembak ajer apa yang kene dekat mata. Then, lepas puas cuci mata dekat Muzium sambil ngorat awek Terenganu, kami gerak ke Taman Tamadun Islam, dekat situ jer pon. Sebelum masuk ke situ, singgah lunch dulu dekat Lama Selera pekena nasi arab. Cess... tak sedap!! Nasib baik ABC letop ok. Masuknye kami berdua dalam kawasan TTI tu, hmm... sendiri mau ingat la... tatkala tangan memegang camera masing-masing, apa aje depan mata kene snap, heheee... Panasnye cuaca memang tak hengat la, kulit aku yang putih gobu nih dah menggelap, ala-ala sun bathing dah rupenye heheee... Puas! Itu jer mampu aku cakap, tak dapat pegi dekat negara-negara berkenaan, tengok replikanya ada di TTI pun dah memadai.. nak-nak Taj Mahal... owh... Kemudian aku pegi jumpe jap Abang Idris yang kebetulan ada event di situ, abang Idris ni la housemate aku zaman study dulu, kemudian kami gerak ke Masjid Kristal, cantik...tapi sayang... aku tak tau nak cakap cemana... simpan sendiri jer...

Destinasi seterusnya, Kampung Losong, paham - paham le kalau dah sampai situ... borong kepok lekor le. Aku beli setakat tangan boleh bawak... maksudnye banyak la tu. Dari situ, kami singgah Pasar Payang lagi, borong ape yang patut. Kemudian gerak dekat dataran tambak yang ade pokok serupa I-City dah lagaknye, snap apa yang patut, sekali tu kami usha awek dari China, gile cun, aiyaaaa....

Dari situ kami gerak ke Pantai Batu Buruk, snap apa yang patut sambil terpaku menikmati betapa bestnye tiupan angin laut. Seriously ingatan aku pada masa itu terarah kepada seseorang, kan bagus kalau orang itu join, ermm...
Balik la kami ke hotel bila Maghrib menjelma. Buat la apa yang patut, kemudian keluar untuk dinner. Pusing - pusing KT lagi pada malam terakhir, sungguh hati aku rasa jatuh cinta pada ketenangan yang ada di situ...

Balik hotel, tido...

Last day in KT, macam biasa aku kene tunggu Ayim bangun tido dulu baru dapat gerak, kami terus checked out lebih kurang 1130am. Lokasi pertama kami di hari terakhir adalah di Pasar Payang, lagi... Kami nih kami betul-betul shopping, rasanye selagi boleh muat kereta kami akan beli dan beli dan beli heheee... Dekat situ jugak baru la aku dapat pekena nasi dagang, gile sedap wehhh !!! Rase nak menambah jer kot. Dari situ kami panjat Bukit Puteri, dapat la tinjau Bandar KT dari tempat tinggi. Nampaknya kami kene gerak dah meninggalkan KT, tak tau lagi bile dapat datang lagi.

On the way, singgah kejap di masjid terapung tu, snap bagai. Then, dalam 3pm gerak pegi Kemaman. Sampai sana dalam 5pm lebih kurang, terus aku drive ke arah KUala Kemaman, kalau boleh nak jejak tulisan nama seseorang yang aku aku tinggalkan di situ setahun dulu masa aku datang untuk assessment PTD. Tak buang masa, kami pegi Warung Aziz Satar, dinner apa yang patut sambil pekena satar. Aku sebenarnye dah pening-pening menahan sakit kepala, terpaksa makan ubat untuk tahan sakit. Nasib baik kami tak perlu nak berkejar balik, sepatutnya Ayim kene keje malam tu. On the way, nak singgah Cherating tapi dah maghrib pun. Perjalanan balik agak meletihkan, aku yang drive masa pergi dan balik, kan best kalau Ayim boleh drive, tak le aku penat sangat. Berkali - kali jugak berhenti rehat, aku sangat mengantuk, sakit kepala dan kepenatan, tapi kene jugak teruskan perjalanan. Memandu di kawasan Karak waktu malam serius mencabar, kalau pagi ok la nak speed tapi malam aku fail la... dengan jalan yang macam tu apapun boleh jadi, nasib baik Ayim ade, ikutkan aku nak drift je kot hahaaaa...

Yang paling aku menyampah masa dekat MRR2, aku ikut belakang kereta MyVi amoi tu, slow nak mampos, sekali aku potong dia, boleh plak dia follow aku dari belakang dan bagi high beam, tak ke sakit hati, dia ingat MRR2 jalan bapak dia ke ape. Aku selamat hantar Ayim di rumah dalam 1130pm lebih kurang, kesian Ayim, aku marah dia sebab kami sesat dekat Maran, patutnye kami just terus ikut LPT jer, tetibe dia suruh menghala ke KL, tapi jalan tu membawa kami ke Maran, nak menghala ke Kuantan dah, nasib baik dekat Maran ada entry ke LPT. Apapun, thanks to Ayim, bagus orangnye, sesape nak berkenalan boleh jer especially sesape yang minat photography, sesuai kawan dengan dia. Sambung balik, aku sampai rumah dalam 12am, giler penat kene angkut barang naik ke rumah. Bersiap apa yang patut, tido memang tak hengat...

Pendek kate, aku tak puas spent time di Terengganu, banyak lagi tempat tak sempat terjah, insyaAllah kalau ada rezeki aku akan sampai lagi di bumi Terengganu. Kempunan nak tengok penyu live taw!! Plan aku dan Ayim untuk tour akan datang adalah Johor dan Singapura, hujung tahun nanti, yeayyyyy... ade sesape nak ikut?? Dekat bawah nih baru aku attach pics yang berkenaan, dekat beribu jugak la snap tapi aku tunjuk yang selected jer yer...






















































Best ke tidak?? Ermm....



5 ulasan:

cucu umie berkata...

wah sudah sampai terenggu kot bro..ayie tak sampai lg..bila lah mahu pergi ke terengganu nie..aishhh

ADfeez berkata...

bestnya... x hajak punggg ;P

zati embong berkata...

ni maleh nk cakap ni,gmbar aweks pn ada 2,dah lah snap dr dlm kete.haha.psiko2.

azat,lenkali,g la pulau2 kat ganu plak.azat cm suka pntai je.O.o

umUMRA berkata...

Terengganu mmg bes..plg the best kepok lekor dia..:))

Azlan Hasan berkata...

hehee..cam best jer..ntah laaa aku tak reti plak nak komen sebab aku tak penah smpai terengganu lagi..hehehe

Regards,
-Strider-