SELAMAT DATANG...

Semua paparan di dalam blog ini adalah berdasarkan maklumat daripada pelayaran di enjin pencarian dan kebanyakannya adalah penulisan sendiri yang bersifat peribadi. Paparan berbentuk gambar ataupun video yang ada di blog ini adalah dari pelbagai sumber lain dan hak cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber lain tersebut. Jika ada paparan yang melibatkan artikel, gambar ataupun video yang merupakan hak cipta anda ataupun tidak diizinkan untuk disiarkan di dalam blog ini, mohon dimaklumkan kepada saya untuk tindakan selanjutnya. Anda dialu-alukan untuk memberi komen dengan bahasa yang sopan dan menjauhi isu-isu berbaur negatif. Terima kasih...

03 Januari 2013

TAZKIRAH...




KENAPAKAH AKU INI DIUJI?


"Apakah manusia itu mengira bahawa
mereka dibiarkan saja mengatakan,"Kami
telah beriman?" sedangkan mereka tidak diuji? 
Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang
sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah
mengetahui orang-orang yang benar dan
sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
[Al Ankabut, 2-3]


JIKA ALLAH ITU MAHA ADIL,
KENAPA AKU TIDAK MENDAPAT APA YANG AKU IDAMKAN?


"Boleh jadi kamu membenci sesuatu
padahal ia amat baik bagimu, dan boleh
jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal
ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui
sedang kamu tidak mengetahui."
[Al Baqarah, 216]


KENAPA AKU DIUJI SEBERAT INI?


"Allah tidak membebani seseorang itu
melainkan sesuai dengan kemampuannya,"
[Al Baqarah, 286]


AKU SANGAT SEDIH DAN KECEWA!!!


"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah
pula kamu bersedih hati, padahal kamulah
orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika
kamu orang yang beriman."
[Ali Imran, 139]


BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?


"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah)
dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, 
dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat 
kecuali kepada orang-orang yang khusyuk."[Al Baqarah, 45]


APA YANG AKAN AKU PEROLEHI DARI SEMUA INI?


"Sesungguhnya Allah telah membeli dari
orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan
memberikan syurga untuk mereka."
[At Taubah, 111]


KEPADA SIAPA HARUS AKU BERHARAP?


"Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan
selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
[At Taubah, 129]


AKU TIDAK TAHAN MENANGGUNGNYA!!


"...dan janganlah kamu berputus asa dari
rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
berputus asa dari rahmat Allah melainkan
kaum yang kafir."
[Yusuf, 12]



5 ulasan:

the malay male berkata...

Well said

Cik tikah berkata...

:)

Muhammad Hamdi Afandi berkata...

semuanya terjawab dlm kitab suci al-quran kan...sgt besar mukjizatnya...

Muhammad Hamdi Afandi berkata...

:)

caer sasuke berkata...

hebat sume bukti ni..=)